HOME DOWNLOAD SERVISE CONTACT ABOUT ME SIGN IN BLOG

Thursday, May 28, 2009

"kerisku belum bersarung"


hati aku terkejut ngn bunyi loceng sekolah menandakan waktu untuk subjek biologi pukul 12.10pm tengahari...fikiran aku melayang nun jauh disana tp tidak tahu apa yg difikirkn. Aku melihat gelagat pelajar sekolah yang baru sampai turun dari bas sekolah berebut utk masuk pagar sekolah...
Sementara itu ,saya melihat gelagat kawan sekelas lebih-lebih budak kelas nama Mamat ni..memang terkenal ngn perangai gila2 dia ni kt kelas.suka kacau pelajar perempuan.Suasana kelas tingkatan 6 lotus memang bising tahula cikgu tiada maka masing2 ngn peranan dlm kelas ada je nk dbuat..

Tiba-tiba mamat menjerit sambil belari masuk kelas memberitahu Cikgu Alia Shahirah on the way nak masuk ke kelas .. Apa lagi semua macam lipas kudung utk duduk tempat masing-masing. DAri tempat duduk aku dengar juga bunyi tapak kasut guru kelas mereka tu..

"semua berdiri,selamat tengahari cikgu" kata ketua kelas 6 Lotus Shahrul diikuti dengan pelajar-pelajar yang lain.
"terima kasih semua boleh duduk" balas cikgu Alia.
Mamat da mula datang gila bila ada awek kat sebelah cikgu Alia ikut masuk dalam kelas..

aku teka budak mbe pelajar baru nak masuk kt kelas ni..aku da mula teka-teki..hehe.
"ini pelajar baru kelas kamu" cikgu alia memperkenalkn pelajar tu kepada pelajar kat kelas 6 lotus.

"saya Nur Atasya Alia binti Muhamad,asal Kota kinabalu,berpindah kat daerah ni bab bapa kena pindah keje naik pangkat sebagai Ketua Polis daerah,saya harap kita semua jadi kawan and dapat bantu saya untuk suai diri kat sekolah baru ni" pelajar baru yang putih,comel,cute,manis,rambut lebih paras bahu.

bisik hati ku boleh tahan juga awek ni..hehe...
"Nur awak duduk sebelah danish tu"cikgu alia menunjukkn tempat sebelah aku yang sememang kosong tiada orang juga jg ...

Aku terkejut jg bila cikgu bagitahu dia duduk sebelah aku..haha control macho la aku ni.
Class da mula jadi pasar bila cikgu alia keluar...skrng ni tngu masa utk pulang ja..hehe..

Dalam masa yg sama
"Saya Nur Atasya Alia pangil ja Atasya"dia perkenalkn diri ngn aku...wah
"ya da juga kamu kenalkn diri td kt depan saya thu da,saya Danish Shah ..pngl je mana2 u selesa ek..danish ke shah."aku balas kt Atasya................

Sejak pertemuan itu aku dengan Atasya jadi lebih rapat...study sama-sama..makan sama-sama...balik sekolah sama-sama... Kawan-kawan kat kelas pun da mula buat gosip antara aku ngn Atasya kata couple la,sedangkan kami memang kawan rapat je..diorang ja ni pandai2 buat gosip...Yala Atasya mbe aku akui mmg cantik banyak peminat kat sekolah memangla jadi tumpuan kan..
Atasya ni orang ceria,peramah,baik,pandai dan cantik..hehe....aku ni tipula kalau tiada perasaan suka kt dia kan.. tapi aku taknak jg rosakkn persahabatan kami kalau aku berterus terang kt dia..so aku pendam jala..
Hari semakin hari aku da mula sayang pada Atasya,tapi aku xtahu dia mcm mn adakah aku ni perasan or tepuk sebelah tangan.....

Pada suatu petang dimana latihan untuk Hoki team sekolah buat latihan untuk persediaan anjuran peringkat daerah so aku memang ada la bab striker sekolah,hehe. Atasya memberitahu dia nak tengok aku buat latihan so aku tunggu jg.Wah petang tu aku tengok Atasya memang cantik siot..hehe...pki baju t-shirt seluar jeans .... orang da cantik pki apa pun memang cantik..haha adala aku control macho kat padang.hehe..Yala orang aku suka ada tengok aku buat latihan memang bersemangatla aku..haha...happy juga petang tu yala siap sediakan air tuala untuk lap peluh aku..paling best dia tolong lapkan peluh memang petang tu kami jadi tumpuan kat padang..yala macam pasangan kekasih ni ditengok.. Nila buat aku tambah sayang Atasya dalam diam ni,aku tidak tahu adakah dia tahu perasaan aku or tidak tahu.

saat berganti minit...minit berganti jam..jam berganti hari..hari bergantu bulan...da dekat 6 bulan da kami bersama..akhirnya dua hati bersatu.aku meluah ngn dia yg aku sayangkn dia n dalam dia pn sayng ngn aku jg..so sayang sama sayang jdila cinta..hehe..bahagianya aku...

aku bawa Atasya keluar p datingla kt Explanet.....Petang tu mmg cantik suasana ngn dgr ombak laut.angin bayu so aku ngn dia duduk kt pondok.cete2 ngn kenangan perkenalan kami tntg masa depan mcm2la yg mengeratkan antara aku ngn Atasya... DAnish + Atasya = Senyum...

aku mula bercerita ngn Atasya..
"Sayang abg ada jumpa keris ,lama da abg jumpa keris ni dekat 6 bulan da,cuma abg risau keris tu belum bersarung,bahaya sgt klu keris tu xbersarung lg"aku mula menarik perhatian Atasya.
"keris????abg jumpa kt mana keris tu?,kenapa keris tu xde sarung pula masa abg jumpa?Atasya mula bingung ngn cete aku..
"abg memang jumpa keris tu tanpa sarung,Keris tu abg jumpa mmg cantik,sifat keris tu da cukup,ukuran keris tu jg menarik,sapa yg jumpa keris pasti nak"aku menambah lg kebingungan atasya..
"abg cakapla betul-betul,keris tu kt mana da skrng,syg pn nk tengok??Atasya membalas.
Keadaan petang tu memang romantik antara aku ngn Atasya.
"keris tu sebenarnya ada dengan abg sekarang cuma syg ja tak tahu.."aku mula membuka erti sebenar cete aku ..
"ada pada abg skrg?ala bgla syg tgk keris tu,abg bawa keris ni xde pa2 jg kan keris tu xde sarung bahayala abg."atasya memberitahu.
"sebenarnya keris tu adalah......................................",berat aku utk teruskan
"abg keris tu apa",Atasya mula mendesak aku.
"keris tu sebenarnya diri Atasya,selama perkenalan kita abg belum pernah lihat syg pakai tudung,kan manis klu syg bertudung"aku mula gelisah.
"sapa ko nak tegur2 aku!!!!!!!!" Atasya menampar pipi kanan aku.aku tahu dia marah ..
Sejak petang tu,aku nampak sgt perubahan Atasya terhadap aku.kami tidak lagi mcm dulu..hubungan kami nampak sgt perubahan,ke mana2 tidak lg bersama.Budak kelas kami pun perasan ngn perubahan antara kami..
"Atasya ko ngn shah ada problem ke,aku jarang da nampak korang sama2" Ros kawan kelas aku bertanya kt Atasya...
"Lantak aku la nk buat pa dia tu sapa pandai2 nk tegur orang ingt dia tu bagus sgt ka",nada marah Atasya menjawab pertanyaan nurul tu..
Semakin hari,Atasya aku rasa jauh dari hidup aku..sunyi aku tanpa dia.. Tak xpala aku redha ngn pa yg terjadi ni. Sapa aku pada dia skrng. Atasya sejak kejadian tu benci sgt ,nk lihat aku pn meluat da..mmg dia benci da ngn aku.
Aku skrng tumpukan dengan pelajaran aku da..tentang Atasya aku terpaksa makan hati jala..semua salah aku juga.. Stpm dekat sebulan lebih lg.. Aku mula rasa debaran ..

29 september 2007
Suasana kelas 6 atas lotus meraih ngn nyanyian lagu birthday,Atasya menyambut birthday kat sekolah..ramai kawan-kawan beri ucapan n hadiah kat Atasya...Kecuali Danish tiada bab da dekat seminngu dia tidak pergi skolah,tiada yg ambil tahu tentang tu.

Mamat membawa bungkusan hadiah untuk Atasya ni...
"Atasya selamat hari jadi yg ke 19 ek...ni hadiah dr orang teristimewa buat yang teristimewa"Mamat dengan nada yg sedih....
Atasya melihat hadiah tu ada nota " Buat insan tersayang Nur Atasya Alia dari Danish Shah"
Melihat ja nota tu terus Atasya membaling hadiah tu ke lantai.
"Buat apa juga lelaki ni bg hadiah dengan aku buang masa aku ja"Atasya melenting..
Mamat melihat perbuatan tu tidak dapat menahan sebak lalu memegang tangan Atasya.
"Atasya aku baru tahu tentang danish td pagi dari family dia"mamat menangis.
Atasya jadi cemas melihat mamat menangis.
"mat kenapa ngn danish cakap kt aku cepat kenapa ngn dia" Atasya mendesak Mamat.
"Sebenarnya danish baru ja meninggal dunia td subuh dihospital dan baru selesai dikebumikan......"mamat xdpt meneruskan bab terlalu sedih..
Dengar ja mamat ckp Atasya berlari kt hadiah yg danish beri kt dia,dia buka hadiah tu melihat sehelai tudung putih dsertakan sepucuk surat.....

Syg,
Mungkin bila syg baca surat ni,abg da pergi jauh dr syg..tempat yg jauh ..
Abg minta maaf bukan niat abg utk menegur tp bab abg terlalu syg kt syg.
Terlalu menynyngi syg..Maafkn abg syg.. Abg sebenarnya da lama berlawan
ngn penyakit abg leukimia. Tiada sapa yg tahu tntg hal ini melainkn family abg.
Cuma permintaan akhir abg dapat melihat syg bertudung ngn hadiah dr abg ni
Salam dr insan yg amat menynygi
Kerisku belum bersarung
Danish Shah

Habis ja membaca surat itu Atasya menangis sekuat hati.
"Abg maafkan Atasya"
"keris abg kan bersarung"
Atasya menangis sambil mengengam tudung pemberian danish..


Tamat......




sapa ada komen tntg cerpen ni sila komen ok

1 comment:

  1. erm okla..
    tp npe tbe2 dye nk suh atasya 2 kai tdg??
    n tbe2 tros kene tmpar??
    cm xlogik jew..juz suh dye kai tdg xpsl2 kne tmpr....
    n npe hero nye yg mati??
    by da way ok la cter 2....

    ReplyDelete